Autobus RENAULT TN4 1932r. Paris line

Autobus RENAULT TN4 1932r. Paris line
Autobus RENAULT TN4 1932r. Paris line

Nr katalogowy:  RenTN4ge1
Rok Produkcji: 1932
Kolor: Green-Ecru
Wymiary: D 9,35 m / S 2,41 m / W 2,97 m
Ilość miejsc: 30 + kierowca

RENAULT TN4 1932r.

Zabytkowy autobus marki RENAULT model TN4A, pierwowzór autobusu SOMUA SIX. Autobus komunikacji miejskiej w Paryżu i innych miastach Francji. Jest w Warszawie dużą atrakcją turystyczną nie tylko na paradę autobusów, na Noc Muzeów. Jest również chętnie zatrudniany w wydarzeniach takich jak eventy i filmy. 

Zgodnie z informacjami Miłośników Francuskiej Motoryzacji jest to prawdopodobnie JEDYNY SPRAWNY EGZEMPLAŻ autobusu TN4A marki RENAULT. Kwestią nierozstrzygniętą pozostaje czy nie był modyfikowany przy użyciu elementów z TN6. Sami kupując ten autobus byliśmy przekonani iż jest to model TN6. Okazało się że jesteśmy właścicielami modelu TN4, a w ostatnich dniach okazało się że poza naszym egzemplarzem nie ma śladu "fizycznego" po modelach w wariancie TN4A.  Notabene jest to model z drugiego roku produkcji tych autobusów. 

Różnica między TN4 a TN6. Autobusy były niemalże identyczne poza różnica mechaniczną - ilość cylindrów w silniku, oraz długość maski która by pomieściła większy silnik. Modele TN6 mają dłuższa maskę. 

Seria TN4A została oddana do użytku w Sierpień 1931, Wyprodukowano 320 egzemplarzy dla dwóch przedsiębiorstw komunikacyjnych dla Francuskich miastach oraz 150 egzemplarzy przeznaczonych dla linii podmiejskich.

Te autobusy były pionierami w zastosowaniu kół z wykorzystaniem opon pompowanych wysokim ciśnieniem. Wcześniejsze pojazdy autobusowe jeździły na ogumieniu pełnym bez pompowania ich powietrzem. W tamtych czasach była to zmiana rewolucyjna, a komfort była wyraźnie odczuwalny. Kierowca musi zadowolić się ograniczoną ilością miejsca i utrudnionym wsiadaniem za kierownicę. Modele ten ma charakterystyczną platformę z tyłu przypominającą rozwiązania z tramwajów z tamtych lat. Pierwotnie nie posiadały reflektorów, ale proste światła pozycyjne przymocowane do błotnika. 

Skrzynia biegów czterobiegową, niezsynchronizowaną skrzynią biegów sprawiała i nadal sprawia iż kierowca musi się wykazać dużymi umiejętnościami. Osoby które prowadziły Jelcza Ogórka czy pierwsze Ikarusy wiedzą jak dużym wyczuciem trzeba się wykazać przy zmianie biegów. Oryginalny czterocylindrowy silnik w modelu TN4, rozwijał moc 58  KM przy 1640  obr/min. Niestety okazał się kruchy w eksploatacji, stąd też zmieniono konstrukcję i wypuszczono model TN4B. Wszystkie TN4A zostały zmodernizowane w 1936 roku i stały się serią TN4B, Jednocześnie powstały modele TN6A i późniejsze jego modernizacje.

ogorekjelcz.pl
BackOffice - Warszawa    
Tel. : 780 - 520 - 635    

Faks : (22) 40 - 33 - 193
info@samochodnawynajem.pl